Współczynniki Mechanika Walka Metamechanika Dodatki Artykuły Do pobrania Linki

Mechanika

System Q10 składa się z dwóch części. W pierwszej znajdziecie zasady odpowiedzialne w głównej mierze za symulację „fizyki”, a w drugiej metamechanikę będącą wyznacznikiem poszczególnych konwencji.

Trzy kolory

Jak wspomniano w założeniach, Q10 wprowadza trzy współgrające ze sobą, nie powielające swoich elementów warstwy zasad.
Na wstępie, gracze mogą zdecydować, która warstwa najbardziej im odpowiada i będzie dominować w rozgrywce. Wybór ten w żaden sposób ich nie ogranicza i w każdej chwili są w stanie zastosować zasadę z innej warstwy, jeżeli tylko sytuacja tego wymaga.
Barwy warstw Q10 to: Biała, Szara i Czarna, dzięki czemu łatwo je rozróżnić na podstawie tła, na którym są wydrukowane. Na potrzeby strony internetowej zastosowaliśmy ikony.

Aktualnie na stronie znajduje się wersja Systemu Q10, zamieszczona pierwotnie w informatorze ConQuestu 2003. Zawiera ona głównie Białą mechanikę, elementy Szarej i kilka przykładów pochodzących z warstwy Czarnej. W niedługim czasie zasady te zostaną uaktualnione do pełnej mechaniki Szarej.

Zasady BiałeBiała

Wolność i prostota – te dwa słowa oddają jej charakter. Mechanika Biała to zbiór absolutnie podstawowych reguł, które nie obciążają graczy w czasie rozgrywki i dają się swobodnie interpretować. Świetnie sprawdza się w sytuacjach społecznych, gdzie mechanika ustępuje pierwszeństwa odgrywaniu postaci, bądź w widowiskowych scenach, w których pierwsze skrzypce gra barwny opis i wartka narracja.
Za prostotę płaci się dokładnością i spójnością. Niski stopień skomplikowania i duża doza dowolności wymaga zaufania pomiędzy graczami.

Zasady SzareSzara

Standard większości systemów RPG – coś o czym przywykło się myśleć jako podstawowej mechanice do gry fabularnej. Cechuje ją spójność przy zachowaniu prostoty, przez co świetnie sprawdza się w walce. Zalecana w większości sytuacji i dla większości graczy.

Zasady CzarneCzarna

Zbiór zasad szczegółowych, wyjątków i casusów. Mechanika bardzo uczciwa, ale też zbyt drobiazgowa, by sięgać po nią w każdej sytuacji. Najlepiej sprawdza się w momencie, gdy ważą się losy wszechświata, a najmniejszy bonus może go uratować.


MetamechanikaMetamechanika

Metamechaniką nazwaliśmy reguły opisujące konwencję i wpływające na sposób prowadzenia rozgrywki. W rozdziale tym znajdziecie zasady, których odpowiednie zastosowanie pozwoli graczom bezbłędnie znaleźć się w konwencji rozgrywki, a zatem zorientować się, na co mogą sobie pozwolić, aby zachować spójność świata.

Konwencja

Funkcjonowanie mechaniki gry opiera się na akceptacji jej reguł przez wszystkich grających. W trakcie rozgrywki nikt nie ma prawa kwestionować zasad. Podobnie rzecz ma się z konwencją prowadzonej przygody – gracze nie powinni na sesji systemu typu „heroic fantasy” unikać dokonywania bohaterskich czynów i nie przejmować się losami świata.
W tym miejscu warto zauważyć, że reguły mogą wpływać nie tylko na „fizykę” świata gry, ale też na treść oraz sposób prowadzenia rozgrywki. Zasady, w myśl których śmiałek będzie w stanie sprostać całej armii wroga, sprawią, że gracze sami wyczują „heroiczność” systemu, w który grają. Gdyby zasady dopuszczały śmierć naszego bohatera od pierwszego ciosu, gracze natychmiast dostosowaliby się do stylu realistycznego lub dark fantasy.

 

wróć
Strona jest częścią witryny poświęconej konwentowi ConQuest
conquest.rpg.pl