Współczynniki Mechanika Walka Metamechanika Dodatki Artykuły Do pobrania Linki

Jaka powinna być dobra mechanika gry fabularnej? Zdania są oczywiście podzielone i ciężko o jednolitą wizję. Można jednak zastanowić się nad podstawowymi cechami, których gracze wymagają od systemu zasad.

Symulacja

Podstawowa, dla wielu najważniejsza rola mechaniki. Wydaje się nierozerwalnie związana z realizmem i „naśladowaniem” rzeczywistości. Q10 proponuje nieco inny punkt spojrzenia na tę sprawę. Przyjmuje, że spójna i rozsądna mechanika tworzy „fizykę” świata – niekoniecznie zgodną z naszą. Przykładowo, jeżeli system pozwala na to, żeby jeden człowiek w pojedynkę pokonał całą armię wroga, a potem, znajdując się w stanie niemalże agonalnym, przebył pieszo siedem gór i siedem lasów, to pozostaje nam jedynie pogodzić się z tym faktem, a skoncentrować na spójności i zasadności reguł.

Autorytet

Osią gier fabularnych jest konflikt, który część graczy konstruuje, a część rozwiązuje. Aby wypracowane rozwiązanie problemu zostało zaakceptowane przez wszystkich, potrzebny jest autorytet. Nie każdy Mistrz Gry dysponuje wystarczającą siłą przekonywania, a nawet jeżeli ją posiada, może łatwo zostać posądzony o nieuczciwość lub despotyzm.
Ostateczną instancją pozostaje mechanika – bezstronna i obiektywna, której wyroków nie można kwestionować. Decyzję podjętą na podstawie znanych wszystkim zasad łatwiej zaakceptować niż subiektywny, często kontrowersyjny werdykt kolegi.

Pomoc

Oczywiście, każdy gra tak jak lubi i nikt nie ma prawa nakazywać, aby używał mechaniki, jeżeli nie sprawia mu to przyjemności. Szkoda jednakże odrzucać bezwzględnie coś, co może okazać się pomocne.
Dobrze opracowany system zasad pozwala lepiej porozumieć się grającym, staje się inspiracją scenariusza, źródłem problemów, a losowy rzut kością może prowadzić do dramatycznych wyborów. Nie bądźmy niewolnikami ani mechaniki ani własnych uprzedzeń.

Konwencja

Istnieją w obrębie mechaniki pewne reguły, które sprawiają, iż orientujemy się, w jakiej konwencji prowadzona jest rozgrywka. To właśnie one pozwolą na stworzenie charakterystycznych i unikalnych systemów opartych o ten sam rdzeń uniwersalnej mechaniki.


Patrząc na wymienione powyżej cechy dobrej mechaniki, można odnieść wrażenie, że są miejscami sprzeczne. Może się wydawać, że zasady działające doskonale w jednej sytuacji, nie sprawdzą się w innej. Ponadto każdy gracz może mieć swoje osobiste wymagania w stosunku do systemu i nie akceptować reguł, które odpowiadają drugiej osobie.

Aby uporać się z tym problemem, Q10 wprowadza trzy warstwy zasad oraz metamechanikę.


wróć
Strona jest częścią witryny poświęconej konwentowi ConQuest
conquest.rpg.pl